Udsmykning

Structure-detalje

Tekstil designer Annemette Bech

Aarhus, DK – 2014

 

“Structure”

Fingerstrikket udglødet kobberledning monteret i niche, belagt med bladguld

Regionsrådssal-Viborg
Kunst

Regionsrådssalen – Region Midt

Viborg, DK – 2006

 

“Loftet”
Udsmykningsopgave vundet i præ-kvalifikationsrunde for Region Midt i Viborg.

400 m2 rund loftsudsmykning på brunt brandhæmmende sejldug udsmykket med guld- sølv- & kobber slagmetal, oliekridt og fiber optik. Udført i samarbejde med Arkitekt SHL, Aarhus.

Danisco-sign-detalje

Danisco A/S

Edwin Rahrsvej, Aarhus – 2004

 

“Sign”

Udsmykning af indgangsparti. Udført i samarbejde med arkitekt SHL, Aarhus. Genanvendt skifersten monteret på  bladsølvsbelagt  MDF plade.

 

Vipp A/S

København – 2002/2004

 

“Tæpper”

4 tekstil værker og støbt papirkrukke med bladkobber på indersiden

 

Aarhus-tech-detalje

Aarhus Tech

Aarhus – 1997

 

“Alfons Aaberg og hans far”

Bestilt af Aarhus Kommune og valgt i præ-kvalifikationsrunde. udsmykningen består af to paneler, den største på 600 x 80 cm forbinder to niveauer. Væveteknik med 16 mm filmstrimler fra en børnefilm på trend af sidestrålende fiber optik

 

 

Skejby-university-hospital

Skejby University Hospital

Aarhus, Denmark – 1996

 

Udsmykning af trappe forbindelse på afdeling Y på Skejby Universitetshospital – valgt i præ-kvalifikationsrunde. Et stort vævet værk på 24 m2 og en mindre med lys placeret på en buet væg.

 

Flores

Testrup Hoejskole

Maarslet, DK – 1994

 

“Flores”

Land Art – oprindeligt placeret på den store græsplæne og senere flyttet til forsiden af en ny musik- og teatersal designet af Arkitekt SHL, Aarhus.

 

 

 

Udsmykningsopgaver

Før en udsmykning står færdig og champagnen flyder har der været et stort, og omhyggeligt planlagt forløb med afklaring af overordnede faktorer som økonomi, transport, klima, holdbarhed, rengøring, risiko for hærværk, samarbejde, tidsfaktorer, ansvarsfordeling m.fl.

Når det er på plads starter den kreative proces for kunstneren – der i Birgit Østergaards tilfælde altid sker i tæt dialog med arkitekt og opdragsgiver.

Som oftest arbejdes der efter en model af det konkrete rum/område, der udarbejdes efter nøje gennemgang af den overordnede arkitektur, plantegninger, bygningens anvendelse, historik samt arkitekt og opdragsgivers vision. Hertil kommer økonomistyring og overholdelse af tidsforbrug i forhold til aflevering af det færdige projekt. Alle processer kræver omhu, præcision og et kreativt overblik.

Kunstnerisk praksis

Birgit Østergaards kunstneriske praksis vokser ud af det daglige arbejde i studiet og er en kontinuerlig løbende proces – næsten som at arbejde i et laboratorium.

”Inspiration kan komme fra hvor som helst, men jeg har tendens til at arbejde mig ind i et materiale og et tema til det punkt, hvor jeg virkelig ved, hvad jeg har at gøre med – i alle aspekter. I udsmykningsopgaver opstår idéerne normalt i dialog med arkitekten og kunden, men kreativitetens veje og omveje er ikke altid lige let at kontrollere i en ret åben proces” – siger hun. 

Kunstnerisk udtryk

I de senere år har Birgit Østergaard fordybet sig i udviklingen af et kunstnerisk udtryk med højteknologisk belysningsudstyr som RGB-styrede LED’s og fiberoptik.

Konstruktionen af konceptuelle skulpturer og todimensionelle værker, hvor farverne primært stammer fra det elektriske lys er at udtrykke en modernitet af universel karakter. Objekter, der er udstyret med lys synes at have flere liv på grund af det rytmisk skiftende dagslys og som sådan arbejdet opleves som en konstant pulserende strøm af øjeblikke. “Hvad ville jeg føle, hvis jeg slog et smut forbi engang i aften?” – siger hun.