Spring – 2018
- Media: Mixed medie/væghængt skulptur
- Dimension: H: 190; B: 160; D: 17 cm
- Materiale: Individuel viklet jerntråds skellet, håndgjort papir, oliekridt, LED’s m. driver, ledning
- Teknik: fri fiber/håndgjort papir
Spring – detalje
4 Seasons – 2018
- Medie: Mixed medie/væghængt skulptur
- Dimension: H: 190 cm x B: 160 x D: 17 cm
- Materiale: Individuel viklet jerntråd skellet, håndgjort papir, oliekridt, LED’s m. driver, ledning
- Teknik: fri fiber/håndgjort papir
The Wait – 2017
- Medie: Mixed medie/væghængt skulptur
- Dimension: H: 102; B: 85; D: 30 cm
- Materiale: Sammensyet håndgjort papir, 6 W hvid LED’s, oliekridt
- Teknik: Textil/mixed medie
Flying Stones – 2014
- Media: Installation
- Dimension: B: 350; D: 350; H: 450 cm
- Materiale: Sejldug, elektriske installationer
- Teknik: Tekstil
O – 2012
- Medie: Lys kunst
- Dimension: B: 220; H: 105; D: 10 cm
- Materiale: Aluminium, chrumbled stål mesh, glas neon rør
- Teknik: Aluminium ark monteret i lærredsvævning, japansk chrumbling
Burning Ice – 2012
- Medie: Skulptur/installation
- Dimension: Ø: 120; H: 60 cm
- Materiale: Chrumbled Japansk papir, LED’s
- Teknik: Textil/crumbling teknik
Cloud – 2006
- Medie: Skulptur/installation
- Dimension: B: 250; L: 250; H: 3,50 cm
- Materiale: Sejldug, elektriske installation, håndgjort papir
- Teknik: Tekstil
Morkler – 2004
- Medie: Skulptur/installation
- Dimension: B: 150; L: 280; H: 145 cm
- Materiale: Håndgjort papir, bly, elektrisk montage
- Teknik: Tekstil/mixed medie
Sky & Krystal – 2002
Angels Cinema
- Medie: Skulptur/installation
- Dimension: L: 400; B: 400; H: 220 cm
- Materiale: Sand, filmstrimler, kobber plader, messingtråd, folie, elektrisk udstyr
- Teknik: Textil/mixed medie
Lyskunst
Efterhånden som teknologien udviklede sig og computerskærmen pludselig sprang ind i kunstnerens værksted, begyndte Birgit Østergaard at inddrage lys som en del af sit kunstneriske udtryk. Det var et naturligt skridt, da hun på daværende tidspunkt allerede havde erfaringer med elektriske installationer fra udviklingen af sine belysnings designs og derfor havde et indgående kendskab hvilke effekter lys har og kravene til elektriske installationer. Således ændrede tilføjelsen af lys til hendes kunstneriske udtryk såvel form som dimension.
Lys i kunsten
Birgit Østergaard anvender forskellige former for tekniske belysningsløsninger som fiberoptik, RGB-kontrollerede lysdioder, neon og almindelige elektriske pærer i hendes installationer, skulpturer og todimensionelle kunstværker.
I disse værker tilføjer interaktion mellem objekt og skygge kompleksitet og dybde til betydningen af arbejdet
Lys & kunst – lys & tid
Den danske kunstner og lysdesigner eksperimenterer med brugen af kunstigt lys i sine værker. Kunst, med lys – uanset om det er farvet eller hvidt – har flere udtryk på grund af dagslysets rytme. Derudover fremhæver det kunstige lys de konceptuelle spor.
I kunst, der beskæftiger sig med tiden, vil den specifikke oplevelse være forbigående og pludselig bliver det specifikke øjeblik vigtigere end bevarelsen af helhedsindtrykket af værket.