Skulptur/Installation

4 Årstider – 2018

  • Medie: Skulptur/installation
  • Dimension: H: 190; B: 160; D: 17 cm
  • Teknik: Fiber/håndgjort papir
  • Materiale: Håndformede jerntrådsblade, håndgjort papir, oliekridt, lim, LED’s, driver, elektriske installationer
Piedra-de-la-Sangre-detail

Blodsten – 2017

  • Medie: Væghængt skulptur
  • Dimension: H: 155; B: 75; D: 20 cm
  • Materiale: Støbt papir, oxyderet slagmetal, papirgarn, metalskellet
  • Teknik: Tekstil/mixed medie

Sten-Papir-Saks – 2016

  • Medie: Skulptur
  • Dimension: L: 140; B: 90; H: 47 cm
  • Material: Støbt, håndgjort papir, metalnet, oliemaling
  • Teknik: Tekstil/mixed medie
Mors-grydelap
mors-grydelap-detalje

Mors Grydelap – 2016

  • 3-dimensionel væghængt/frithængt værk
  • Dimension: H: 320; B: 120; D: 55 cm
  • Materiale: Papirgarn
  • Teknik: Fingerstrik
Skamstøtte-detalje

Skamstøtte – 2016

  • Medie: Væghængt skulptur
  • Materiale: 2.5 mm udglødet jerntråd, højglanspoleret aluminiums kugler
  • Teknik: Tekstil/3-D fingerstrik
grænsebom-detalje

Grænsebom – 2015

  • Medie: Frit hængende skulptur
  • Materiale: 2.5 mm udglødet jerntråd, silke, messingrør
  • Teknik: Tekstil/fingerstrik
  • Support: Stål wire

 

Det frit hængende værk er en kommentar til et Europa med grænser og hegn med det politiske formål at forhindre migration

Medusa

Medusa – 2015

  • Medie: Skulptur/frithængende objekt
  • Dimension: H: 143; B: 55; D: 30 cm
  • Materiale: Industrielt pakkebånd
  • Teknik: Tekstil/strik

.

Body – 2014

Del af serien “En verden af strik”

  • Medie: Væghængt skulptur
  • Dimension: H: 80; B: 55; D: 27 cm
  • Materiale: Udglødet kobber telefonledning
  • Teknik: Tekstil/fingerstrik
halstørklæde-detalje

Halstørklæde – 2014

  • Medie: Væghængt skulptur
  • Dimension: H: 145; B: 90; D: 15 cm
  • Materiale: Udglødet fortinnet kobbersok
  • Teknik: Tekstil/fingerstrik

Circles Dance – 2013

  • Medie: Skulptur
  • Dimension: L: 180; B: 180; D: 20 cm
  • Materiale: Cykeldæk, bagstop, jerntråd
  • Teknik: Tekstil/tubestrik
  • Support: Kraftig metaltråd, bagstop

Garnnøgle – 2013

  • Medie: Skulptur
  • Dimension: Ø 53 cm
  • Materiale: Udglødet kobber telefontråd
  • Teknik: Tekstil
Guldgalv

Guldkalv- 2013

  • Medie: Frithængt skulptur
  • Dimension: L 180; B: 23; H 85 cm
  • Materiale: Cykeldæk, slagmetal, messingrør
  • Teknik: Tekstil/tubestrik

Krigere – 2012

  • Medie: Skulptur
  • Dimension: H: 150; B: 150; D: 120 cm
  • Materiale: Opklippet cykeldæk
  • Teknik: Håndstrik
  • Support: Jernstand

 

Skulpturen er inspireret af korsfarerne, klædt i brynje og bevæbnet til tænderne måttet opleve sandheden om, hvor sårbare de var.

Fra det perspektiv er krigere en kommentar til enhver krig kæmpet overalt på jorden med det ene formål at formidle den vestlige verdens forståelse af, hvad demokrati og frihed består af

Skulptur/installation

Min kunstneriske praksis har til formål at opbygge en subtil udveksling mellem ukonventionelle ikke-tekstilmaterialer og tekstile teknikker med det formål at udforske den traditionelle sondring mellem kunst og kunsthåndværk.

Processen er en kontinuerlig udforskning af forholdet mellem de fysiske egenskaber af et bestemt materiale, dets objektive muligheder og potentiale til brug i en kunstnerisk kommunikation af en skulpturel form.

 Mit arbejde udvikler sig fra omfattende materialevidenskab og mange års fascination med deres iboende skønhed og specifikke muligheder – hvad enten det er skrot, forskellige industrielt producerede tekstiler eller højteknologisk belysningsudstyr. Materiale, form og udtryk kombineres i en kreativ, intuitiv proces, herunder overfladebehandling med lim, bemaling mv.

Inspiration

År tilbage, opdagede jeg de endeløse muligheder, skjult i noget så enkelt som et ark håndlavet papir. Det ændrede mit liv og gradvist, som unikke håndlavede bøger og andre tredimensionale genstande “løb ud af hænder og hoved” skiftede jeg fokus mod skulpturelle emner som udtryksform.

Anvendelse af indbyggede højteknologiske elementer i flere af mine værker udtrykker forskellige følelser fra stille, meditativ fordybelse til halsbrækkende fart og kraftfulde farver, der ændrer karakter i samspil med dagslysets rytme og i nogle tilfælde kan kontrolleres af seeren.

Tekstile skulpturer

Blandt andre medier anvender Birgit Østergaard ofte en tekstil teknik til at skabe en komplekst og underspillet kunstneriske udtryk. Materialerne kan være non-tekstile materialer som gummi, metal, plast, ud-glødet genanvendt kobberledning, håndgjort papir mv.

De finger-strikkede skulpturer har en stærk tekstil resonans og opleves som skrøbelige – næsten grafiske objekter, skabt af en enkelt tråds bevægelser. De nyere vægmonterede skulpturer er konstrueret af håndlavet papir monteret på hånd-viklede delelementer af jerntråd.