Tekstil designer Annemette Bech
Aarhus, DK – 2014
“Structure”
Fingerstrikket udglødet kobberledning monteret i niche, belagt med bladguld
Regionsrådssalen – Region Midt
Viborg, DK – 2006
“Loftet”
400 m2 rund loftsudsmykning på brunt brandhæmmende sejldug udsmykket med guld- sølv- & kobber slagmetal, oliekridt og fiber optik. Udført i samarbejde med Arkitekt SHL, Aarhus.
Danisco A/S
Edwin Rahrsvej, Aarhus – 2004
“Sign”
Udsmykning af indgangsparti. Udført i samarbejde med arkitekt SHL, Aarhus. Genanvendt skifersten monteret på bladsølvsbelagt MDF plade.
Vipp A/S
København – 2002/2004
“Tæpper”
4 tekstil værker og støbt papirkrukke med bladkobber på indersiden
Aarhus Tech
Aarhus – 1997
“Alfons Aaberg og hans far”
Bestilt af Aarhus Kommune og valgt i præ-kvalifikationsrunde. udsmykningen består af to paneler, den største på 600 x 80 cm forbinder to niveauer. Væveteknik med 16 mm filmstrimler fra en børnefilm på trend af sidestrålende fiber optik
Skejby University Hospital
Aarhus, Denmark – 1996
Udsmykning af trappe forbindelse på afdeling Y på Skejby Universitetshospital – valgt i præ-kvalifikationsrunde. Et stort vævet værk på 24 m2 og en mindre med lys placeret på en buet væg.
Testrup Hoejskole
Maarslet, DK – 1994
“Flores”
Land Art – oprindeligt placeret på den store græsplæne og senere flyttet til forsiden af en ny musik- og teatersal designet af Arkitekt SHL, Aarhus.
Udsmykningsopgaver
Før en udsmykning står færdig og champagnen flyder har der været et stort, og omhyggeligt planlagt forløb med afklaring af overordnede faktorer som økonomi, transport, klima, holdbarhed, rengøring, risiko for hærværk, samarbejde, tidsfaktorer, ansvarsfordeling m.fl.
Når det er på plads starter den kreative proces for kunstneren – der i Birgit Østergaards tilfælde altid sker i tæt dialog med arkitekt og opdragsgiver.
Som oftest arbejdes der efter en model af det konkrete rum/område, der udarbejdes efter nøje gennemgang af den overordnede arkitektur, plantegninger, bygningens anvendelse, historik samt arkitekt og opdragsgivers vision. Hertil kommer økonomistyring og overholdelse af tidsforbrug i forhold til aflevering af det færdige projekt. Alle processer kræver omhu, præcision og et kreativt overblik.
Kunstnerisk praksis
Birgit Østergaards kunstneriske praksis vokser ud af det daglige arbejde i studiet og er en kontinuerlig løbende proces – næsten som at arbejde i et laboratorium.
”Inspiration kan komme fra hvor som helst, men jeg har tendens til at arbejde mig ind i et materiale og et tema til det punkt, hvor jeg virkelig ved, hvad jeg har at gøre med – i alle aspekter. I udsmykningsopgaver opstår idéerne normalt i dialog med arkitekten og kunden, men kreativitetens veje og omveje er ikke altid lige let at kontrollere i en ret åben proces” – siger hun.
Kunstnerisk udtryk
I de senere år har Birgit Østergaard fordybet sig i udviklingen af et kunstnerisk udtryk med højteknologisk belysningsudstyr som RGB-styrede LED’s og fiberoptik.
Konstruktionen af konceptuelle skulpturer og todimensionelle værker, hvor farverne primært stammer fra det elektriske lys er at udtrykke en modernitet af universel karakter. Objekter, der er udstyret med lys synes at have flere liv på grund af det rytmisk skiftende dagslys og som sådan arbejdet opleves som en konstant pulserende strøm af øjeblikke. “Hvad ville jeg føle, hvis jeg slog et smut forbi engang i aften?” – siger hun.