Decatur Arts Alliance – 2018
Decatur, GA, USA
International kollektiv udstilling: Book as Art V.6 Pulp
“Eyes Wide Shut”
Barrett Art Center’s – 2018
Poughkeepsie, NY, USA
International kollektiv udstilling: Pushing Paper
“Fall”
Florida CraftArt – 2018
St. Petersburg, USA
International kollektiv udstilling: Lightheaded, New Directions in fine Craft Lighting
“Cast Away”
Galleri V58 – 2016
Aarhus
International kollektiv forårsudstilling
“Halstørklæde”
Galleri V58 – 2015
Aarhus
International kollektiv forårs udstilling
“Ask Your Grandmother”
Galleri V58 – 2014
Aarhus
International kollektiv udstilling
“Circles Dance”
Galleri V58 – 2013
Aarhus
International gruppeudstilling: Grand Opening
“Stones”
Galleri V58 – 2013
Aarhus
International kollektiv vinter udstilling
“Body”
International Craft Biennale – 2013
Korea
International konkurrence: Something Old, something New
“Dog Stone”
Honorable mentions from The 8th International Craft Competition
Arte Laguna Prize – 2012
Nappe Arsenale Nord, Venice, Italy
International konkurrence: Arte laguna Prize
“Warriors”
World of thread festival – 2012
Oakville, Ont., Canada
International gruppeudstilling: Memento Mori
“Warriors”
Galleri Else Marie Jensen – 2010
Kolding, DK
Soloudstilling
“Guld & Gummi”
Thorsen Møbler A/S – 2006
Aarhus
Soloudstilling
“Det Blå rum”
Louis Poulsen Lighting A/S – 2004
København
Soloudstilling
“Morkler”
Øksnehallen – 2002
København
Soloudstilling
“Sky & krystal”
Udstilling
Birgit Østergaard deltager i Internationale udstillinger, konkurrencer og events. Denne del af det kunstneriske arbejde tilfører ny indsigt, inspiration til nye udtryk og danner grundlaget for det fortsatte arbejde for egen kunstnerisk udvikling. Det meste af kunstnerens produktion har et konceptuelt grundlag og henviser til tiden og de universelle omstændigheder hvorunder den er produceret.
Konceptkunst eller fortællinger fra hverdagen?
Birgit arbejder i temaer og bruger håndlavede dele til opbygning af sine værker, ofte monteret med lys. Værkerne virker som åbenbaringer med skjulte fortællinger og som sådan rejser hendes kunstneriske udtryk spørgsmål til konventionelle forestillinger om realisme. Birgits værker er inspireret af hverdagen og påvirket af en underliggende kritik af moderne politiske kommunikationsprocesser, der hensynsløst overser det mest oplagte såsom distribution af fælles goder og udligning af sociale og økonomiske uligheder. Aggression fra kulturelt og økonomisk udelukkede grupper er ikke nødvendigvis forankret i radikaliseringen, men radikalisering kan være den eneste mulige identitet af udelukkede grupper i moderne multikulturelle samfund.”Min inspiration er overalt – en tekst, et glimt af lys, en klippe ved havet”, siger hun
Materialebevidsthed eller feticist?
Birgit Østergaards kunstneriske udtryk udvikler sig i cirkler og mønstre ud fra et hendes omfattende materialekendskab. En næsten taktil interesse ligger til grund for den livslange fascination af stens overflade, sands tyngde og farve, rustent metal, irret kobber, gammelt fiskegrej, visne grene – alt sammen genstande, der får hende til at stoppe og røre.